Beweegprogramma artrose knie/heup.

Voelen uw knie- of heup gewrichten stijf aan? Doet het ook pijn wanneer u wilt bewegen? Heeft u daardoor moeite met lopen? U zult denken dat het beter is om iedere lichamelijke

activiteit te vermijden en daarmee pijn te verminderen. Maar het omgekeerde iswaar! Wist u dat wanneer u artrose aan knie of heup heeft, het extra belangrijk is dat u blijft bewegen? Als u minder beweegt, zullen pijnklachten juist eerder optreden en uw activiteiten zullen steeds verder afnemen. Bewegen kan pijn en beperkingen verminderen.

Speciaal voor deze mensen is het beweegprogramma artrose aan heup en/of knie ontwikkeld.

U doorloopt het beweegprogramma (verwijzing huisarts is nodig) samen met een gekwalificeerd fysiotherapeut. Dit is een fysiotherapeut die voldoet aan de eisen van het Centraal Kwaliteitsregister Fysiotherapie. De fysiotherapeut is speciaal opgeleid voor het beweegprogramma artrose en daarmee deskundig om u te begeleiden tijdens het programma. Samen met uw fysiotherapeut gaat u gezond en verantwoord bewegen. Het beweegprogramma heeft als doel u te leren om dagelijks te bewegen en vooral te blijven bewegen.

Het beweegprogramma is aangepast aan uw persoonlijke situatie. Tijdens het programma heeft u regelmatig individuele gesprekken met uw fysiotherapeut. Verder doet u het beweegprogramma in groepsverband, met mensen die ook bekend zijn met artrose. In de groep kunt u elkaar steunen en stimuleren en ervaringen uitwisselen. Het beweegprogramma duurt in totaal drie maanden (twaalf weken).